fredag, desember 02, 2005

Avdeling for sjølvskryt

Når biografen min lagar det kapitlet som handlar om überivrig dobbeltjobbing oktober-november 2005, vil eg gjerne at vedkomande får med seg følgande sitat, som sjølvsagt er eit fullstendig tilfeldig utval setningar frå epostane som har dumpa inn i frilansmappa mi den siste tida*:

- Ahem-

Engelskdame: "Takk for sist! Jeg synes du har skrevet et fint intervju, lett i tonen, med viktige poeng, god reklame for boka!"
Jotakk, det er liksom litt av poenget det då... Kjøpt og betalt, oh yeah.

Norskdame: "La det være sagt - jeg har aldri sett er så godt førsteutkast til intervjutekst før."
*Rødme*

Forlagsmann nr 2: "Har nå lest intervjuet med [norskdama]. Flott intervju!"
Yay!

Naturfagmann nr 1: "Jeg har nå fått sett på forslaget. Jeg føler at innholdet er meget bra... Jeg venter spent på fortsettelsen!"
Følsomme typar, desse naturfagsmennene!

Forlagsmann nr 2: "Supre bilder, veldig bra intervju. Var de virkelig så velformulerte?"
Hello?! Sjølvsagt var dei ikkje det! Ilegging av ord i munn som journalistisk metode er undervurdert. I alle fall i møtet med bablete lærarar.

Tysk- alias virredama: "Det var spennende å lese hva du hadde skrevet. Du skriver godt, synes jeg. Lett og ledig penn. Men stakkars deg, du fikk ikke så mye vettugt ut av meg den kvelden. Med det utgangspunktet har du gjort en imponerende jobb... Jeg begynte å skulle føye til litt i teksten, men det var vanskeligere gjort enn tenkt. Du skriver mye bedre enn meg. Så jeg gav litt opp på halvveien"
Same dama etter revisjonsrunden: Nå er teksten nesten perfekt! jeg skal ikke kluse mer nå, selv om jeg ser at det og det og det skulle jeg ha nevnt ja. Intervjuet skal ikke gi svar på alt. Ha en fin desember!"
Nei, me likar ikkje lærarar som "klusar", gjer me vel?

Forlagsdama om overnemnte: Takk for fint intervjy
Værsågod! Intervjy er det eg kan best!

Mattelærar, etter fleire sure mailar med idiotisk småpirk, som gjorde intervjuet minst tre hakk dårlegare: "Og bare for å ha presisert det, jeg synes din versjon var meget bra!"
Dust!

Naturfagmann nr 2: "Dette virker bra."
Nøktern, mindre følsom type, dette.

Forlagsmann nr 1 om naturfagsmann nr 2: "Bilde nr 7 er midt i blinken! Gleder meg til å lese teksten."
Ja du har jommen meg mykje å sjå fram til. Kjem-pe-span-an-de.

Naturfagsdame: "Takk skal du ha. Det ble jo kjempefint!"
Veel... Fint og fint. Men takk!

Gymmann (per telefon): "Jeg syntes det var helt topp, jeg! Ikke no' å legge til eller trekke fra. God ferie!"
Gym er gøy!

Forlagsmann nr 1, for eit par dagar sidan, når under halvparten var levert: Kan du sende meg komplett regning for intervjuene + fotopptak. Vil gjerne betale deg før utgangen av desember hvis dette er ok for deg.
Pengar? Ok? Joa... heilt greitt for meg.

Forlagsmann nr 1: Takk for alt materiale du har sendt meg. Supert jobbet. Jeg har nå bilder av samtlige forfattere som kan brukes til intervjuene. Veldig bra! Ditt honorar er sendt til regnskapsavdelingen. Krysser fingrer og håper på at utbetalingen skjer i løpet av de nærmeste to ukene. Hvor enn du drar, ha det riktig fint.
I første omgang: langt langt vekk! JUHUUU!

* (Dei kan med fordel brukast på innbretten av omslaget til "-lins samla verk" også - der det pleier stå Salman Rushdie-sitat, du veit)

1 kommentar:

Ingvild sa...

Ikke rart de vil ha deg til å jobbe for dem!!! Flink-lin! Så får det ikke hjelpe at noen av dem ikke kan stave :) Ha, og jeg har fått korrekturjobb for økonomene, betalt denne gang. Herlig! Vi er flinke, snart kommer champagnen og de gratis drinkene VÅR VEI!