torsdag, mars 08, 2007

Så flott!

I anledning dagen som snart er på hell, tenkte eg å dela følgande reflekterte utsegn, saksa frå papirutgåva av Dagsavisen. Det er den såkalla "glamourmodellen" og "artisten" Lene Alexandra "My Boobs Are Okay" Øien som uttaler seg om kva som er den viktigaste kvinnesaken i dag:

"Kvinnedagen er den dagen i året da man hyller kvinnen, og jeg synes det er supert å kunne gi ut videoen min på denne dagen - den er også en hyllest til kvinnen. Jeg er ikke så veldig feministisk. Det er fint at kvinner har fått stemmerett. Men når det gjelder lederstillinger, spiller det ingen rolle om sjefene er menn elller kvinner. Lønnsforskjeller i arbeidslivet har jeg ikke lagt merke til - der jeg jobber (restauranten Eik Annen Etage) får menn og kvinner lik lønn, tror jeg.


Til det har eg bare ein ting å seia: Gratulera med stemmeretten, jenter! Kva meir kan me eigentleg ønska oss?

3 kommentarer:

Ingvild sa...

Kvinnekamp på høyt plan. Sjøl hørte jeg et radioprogram med to menn som tydeligvis mente at poenget med kvinnedagen var å gi kvinner sjokolade, klemmer og sex. Ikke at jeg ikke vil ha alt det, men.. hallo? Var DET poenget med kvinnedagen? I dare say no...

elisabeth sa...

ho ho ho

Anonym sa...

Hvis ikke jeg tar helt feil, så har Lene Alexandra (mental memo: Ikke aktuelt navn på førstefødte) jobba med den singelen i 4 år? Jeg så nemlig "God kveld Norge" da dama blei intervjua under videoinnspilling av Årets Grusomste Sang, og mener det var det hu sa. Jeg er litt usikker, for det programmet får meg til å glefse, frese og klynke mot skjermen som en liten terrier - og det er bare under introen, så det er ikke alltid jeg i ettertid er sikker på hva jeg har sett. Uansett - 4 år på å lage "My boobs! My boobs! My boobs are O-k!"-teksten? På ingen måte i meste laget. Eller kanskje det tok henne 4 år å få boobsa opp i rett størrelse, så hun kan synge den med verdighet.

Forøvrig irriterer det meg at komersielle krefter tar over kvinnedagen og gjør den til en morsdag, farsdag, valentinsdag-greie, der målet er å overøse den som faller i målgruppa med sjokolade og blomster. Nemlig. Har visst ikke kommentert noe på en stund, og hadde plutselig litt mye på hjertet... :)

Skal dere til store kontinent i syd snart? Ellre har dere allerede vært der? Tida går veldig fort om dagen...